Štúdia európskeho dopravného združenia „Transport & Environment“ (T&E)je vlastne zbytočná, pretože riaditelia firemných vozových parkov to vedia už celé roky: Plug-in hybridné vozidlá (PHEV) sa väčšinou používajú v spaľovacom režime. To znamená, že vypúšťajú viac CO₂ ako dobrý diesel. A tu je ten podvod ako Brno “do psej matere”!
Skôr než prejdem k detailom, uvediem tri kategórie áut s elektromotorom.
Najprv sú tu čisté, poctivé elektromobily. Tie majú výhradne elektrický pohon – napríklad známa Tesla.
Potom sú tu hybridy bez zástrčky. Tie majú bežný spaľovací motor a malý elektromotor s malou batériou. Počas jazdy so spaľovacím motorom sa batéria dobíja a vystačí to na približne 50 kilometrov bez emisií v meste. Takéto vozidlá ponúka napríklad Toyota – sú celkom rozumné, ale nedostávajú v Nemecku EČV (ŠPZ) s písmenom E, ani žiadnu dotáciu pri kúpe. Také “E” vozidlá napríklad parkujú v mestách bezplatne.
Najrozšírenejším typom sú však plug-in hybridy (PHEV). Ich zvyčajne veľká batéria sa nabíja káblom zo zásuvky. To by ešte bolo v poriadku, keby nemali aj veľmi veľký spaľovací motor – tri a viac litrov objemu je štandard. Nie je teda jasné, či ide o spaľovák s elektromotorom, alebo elektromobil so spaľovákom. A práve tu vzniká problém.
Pred rokmi jeden manažér firemných vozidiel uviedol, že väčšina PHEV-ov sa po vrátení vrátila s nevybaleným nabíjacím káblom. Znamená to, že jazdili výlučne na benzín. Ich emisie CO₂ tak boli dokonca vyššie ako pri bežných spaľovacích autách, pretože museli okrem iného ťahať aj váhu batérie a elektromotora – približne pol tony navyše.
Automobilky pritom desaťročia šetrili každé kilo, aby znížili spotrebu paliva. Teraz pridali 500 kg a to má množstvo negatívnych dôsledkov: ťažšie vozidlá potrebujú väčšie brzdy a pneumatiky, ktoré produkujú viac jemného prachua viac opotrebúvajú cesty. V spaľovacom režime spotrebujú viac paliva. A práve tieto vozidlá dostávajú plnú dotáciu – vrátane oslobodenia od dane z motorových vozidiel.
To je nezmysel, pretože táto daň má byť poplatkom za používanie a opotrebovanie ciest. Väčšie a ťažšie PHEV-y ich ničia viac než rovnaké autá bez elektromotora – a zároveň produkujú viac prachu.
CO₂ bilancia sa prikrášľuje
Politicky je žiadané, aby výrobcovia PHEV umelo zlepšovali svoju CO₂ bilanciu. Robia to radi, pretože im to znižuje flotilovú spotrebu.
V testoch sa predpokladá, že sa jazdí asi 84 % elektricky. V skutočnosti je tento podiel – tzv. faktor využitia – len okolo 27 %, ukazujú dáta zo štúdie.
V priemere tak tieto autá v reálnej prevádzke vypúšťajú iba o 19 % menej CO₂ako vozidlá s klasickým benzínovým motorom, teda 135 gramov na kilometer, tvrdí štúdia. To je ďaleko od očakávanej úspory CO₂ na úrovni približne 75 % v laboratórnych podmienkach.
Dokonca aj v elektrickom režime je produkcia CO₂ viac než osemnásobne vyššia, než uvádzajú oficiálne testy. S týmito 135 g/km sú PHEV-ky nad priemerom nových vozidiel roku 2025, ktorý je 108,1 g/km.
Treba však dodať, že tých 19 % úspory v porovnaní s dieselom sa vlastne stráca, pretože diesel aj tak produkuje asi o 30 % menej CO₂ než benzín, a všetky PHEV majú benzínové motory. K tomu sa pripočítava vyššia spotreba kvôli hmotnosti.
Ekologická bilancia PHEV je teda už v základe horšia ako pri dobrom diesli – a to ešte bez započítania výroby batérie a elektromotora.
Tam sa situácia stáva doslova desivou: ťažba lítia a ďalších surovín si vyžaduje obrovské množstvo energie a spôsobuje rozsiahle ekologické škody.
Na dodatočný elektromotor treba oceľ, veľa medi, a vzácne zeminy pre magnety. A, samozrejme, aj množstvo „koboldu“, ako raz povedala „najlepšia nemecká ministerka zahraničia všetkých čias“ – väčšinou ťaženého detskou prácou. Samozrejmä sa jedná o kobalt.
Elektrické siete to nezvládnu
Budovanie elektroinfraštruktúry je kapitola sama osebe. Elektrické siete nie sú dimenzované na množstvo energie potrebnej pre nabíjanie elektromobilov. Musia sa preto rozširovať a zosilňovať.
Okrem masívnych zemných prác to znamená aj obrovskú spotrebu medi, ktorá sa musí ťažiť – opäť s veľkým energetickým a ekologickým dopadom.
Ak teda spravíme celkovú ekologickú bilanciu elektromobilov, výsledok je jednoznačne negatívny. Podobne ako pri veterných elektrárňach, ak sa férovo započíta všetko.
Len na výrobu obrovských betónových základov sa uvoľňuje veľké množstvo CO₂ – a to ešte bez započítania samotnej veže a zvyšku konštrukcie. Pri životnosti okolo 25 rokov je otázne, či sa CO₂ bilancia veterných turbín vôbec niekedy dostane do plusu. Len ďalší ideologický podvod.
Takto by mal vyzerať poctivý automobil PHEV
Ako možno nazývať a dotovať PHEV ako elektromobil, keď má spaľovací motor s objemom tri a viac litrov a zodpovedajúcim výkonom? To predsa nemotivuje k elektrickej jazde.
Poctivý PHEV by mal mať ako hlavný pohon elektromotor. Aby sa predišlo obavám z vybitia, mal by mať malý spaľovací motor s výkonom asi 20 kW, ktorý by nemal poháňať kolesá priamo, ale len v núdzi dobíjať batériu – aby vozidlo došlo k najbližšej nabíjačke.
V elektrickom režime sa spotrebúva asi 15–20 kW na 100 km.
Odpadla by tak veľká hmotnosť silného spaľováku aj prevodovky. Dosiahli by sa tak aj optimistické elektrické podiely nad 80 %.
No takéto „málo-zábavné vozidlá“ by sa pravdepodobne vôbec nepredávali.
Všetko stojí teda na jednej veľkej lži.
Nad tým všetkým však visí ešte väčšia téma: „ľudmi spôsobená klimatická zmena“ neexistuje.
Len za posledných 2000 rokov sa vystriedalo niekoľko teplých a chladných období, ktoré určite nespôsobil človek. História ukazuje, že teplé obdobia – asi o tri stupne teplejšie ako dnes – boli vždy dobou prosperity.
„Klimatický horor“ nie je výmyslom Zelených politikov – tí na tento vlak len naskočili.
Od začiatku za tým stáli hráči, ktorí sledovali mocenské a ziskové ciele – a robia to dodnes.
Ďalším, tentoraz nevyhnutným problémom, bude likvidácia všetkého tohto odpadu: veterné turbíny, solárne panely a milióny ton lítiových batérií, ktoré sa doteraz nedajú recyklovať.
Úprimná bilancia plug-in hybridov tak odhaľuje celý nezmysel, ktorým sa ničí hospodárstvo aj náš blahobyt.
A opäť to bola ex-kancelárka Merkelová, ktorá bola hnacou silou tohto všetkého, čo ničí automobilový priemysel nielen v Nemecku, ale aj na Slovensku. A samozrejmä jej priateľka na čele EÚ Uršula von den Leyenová, ktorá ničí automobilový priemysel v celej Európskej únii. Čína je nadmieru spokojná, akí diletanti nám vládnu v Európe.
Pre viac informácii navštívte aj:


a potom privezie oooooobrovská ľoď z USA alebo... ...
chválim... kvalitný článok.. A že tento "... ...
Celá debata | RSS tejto debaty