Štúdia EÚ odhalila: Plug-in hybridy vypúšťajú viac emisií, než sa doteraz tvrdilo

Štúdia európskeho dopravného združenia „Transport & Environment“ (T&E)je vlastne zbytočná, pretože riaditelia firemných vozových parkov to vedia už celé roky: Plug-in hybridné vozidlá (PHEV) sa väčšinou používajú v spaľovacom režime. To znamená, že vypúšťajú viac CO₂ ako dobrý diesel. A tu je ten podvod ako Brno “do psej matere”!

Skôr než prejdem k detailom, uvediem tri kategórie áut s elektromotorom.
Najprv sú tu
čisté, poctivé elektromobily. Tie majú výhradne elektrický pohon – napríklad známa Tesla.
Potom sú tu
hybridy bez zástrčky. Tie majú bežný spaľovací motor a malý elektromotor s malou batériou. Počas jazdy so spaľovacím motorom sa batéria dobíja a vystačí to na približne 50 kilometrov bez emisií v meste. Takéto vozidlá ponúka napríklad Toyota – sú celkom rozumné, ale nedostávajú v Nemecku EČV (ŠPZ) s písmenom E, ani žiadnu dotáciu pri kúpe. Také “E” vozidlá napríklad parkujú v mestách bezplatne.
Najrozšírenejším typom sú však
plug-in hybridy (PHEV). Ich zvyčajne veľká batéria sa nabíja káblom zo zásuvky. To by ešte bolo v poriadku, keby nemali aj veľmi veľký spaľovací motor – tri a viac litrov objemu je štandard. Nie je teda jasné, či ide o spaľovák s elektromotorom, alebo elektromobil so spaľovákom. A práve tu vzniká problém.

Pred rokmi jeden manažér firemných vozidiel uviedol, že väčšina PHEV-ov sa po vrátení vrátila s nevybaleným nabíjacím káblom. Znamená to, že jazdili výlučne na benzín. Ich emisie CO₂ tak boli dokonca vyššie ako pri bežných spaľovacích autách, pretože museli okrem iného ťahať aj váhu batérie a elektromotora – približne pol tony navyše.
Automobilky pritom desaťročia šetrili každé kilo, aby znížili spotrebu paliva. Teraz pridali 500 kg a to má množstvo negatívnych dôsledkov: ťažšie vozidlá potrebujú
väčšie brzdy a pneumatiky, ktoré produkujú viac jemného prachua viac opotrebúvajú cesty. V spaľovacom režime spotrebujú viac paliva. A práve tieto vozidlá dostávajú plnú dotáciu – vrátane oslobodenia od dane z motorových vozidiel.
To je nezmysel, pretože táto daň má byť poplatkom za
používanie a opotrebovanie ciest. Väčšie a ťažšie PHEV-y ich ničia viac než rovnaké autá bez elektromotora – a zároveň produkujú viac prachu.

CO₂ bilancia sa prikrášľuje

Politicky je žiadané, aby výrobcovia PHEV umelo zlepšovali svoju CO₂ bilanciu. Robia to radi, pretože im to znižuje flotilovú spotrebu.
V testoch sa predpokladá, že sa jazdí
asi 84 % elektricky. V skutočnosti je tento podiel – tzv. faktor využitia – len okolo 27 %, ukazujú dáta zo štúdie.
V priemere tak tieto autá v reálnej prevádzke vypúšťajú iba
o 19 % menej CO₂ako vozidlá s klasickým benzínovým motorom, teda 135 gramov na kilometer, tvrdí štúdia. To je ďaleko od očakávanej úspory CO₂ na úrovni približne 75 % v laboratórnych podmienkach.
Dokonca aj v elektrickom režime je produkcia CO₂
viac než osemnásobne vyššia, než uvádzajú oficiálne testy. S týmito 135 g/km sú PHEV-ky nad priemerom nových vozidiel roku 2025, ktorý je 108,1 g/km.

Treba však dodať, že tých 19 % úspory v porovnaní s dieselom sa vlastne stráca, pretože diesel aj tak produkuje asi o 30 % menej CO₂ než benzín, a všetky PHEV majú benzínové motory. K tomu sa pripočítava vyššia spotreba kvôli hmotnosti.
Ekologická bilancia PHEV je teda už v základe
horšia ako pri dobrom diesli – a to ešte bez započítania výroby batérie a elektromotora.
Tam sa situácia stáva doslova
desivou: ťažba lítia a ďalších surovín si vyžaduje obrovské množstvo energie a spôsobuje rozsiahle ekologické škody.
Na dodatočný elektromotor treba
oceľ, veľa medi, a vzácne zeminy pre magnety. A, samozrejme, aj množstvo „koboldu“, ako raz povedala „najlepšia nemecká ministerka zahraničia všetkých čias“ – väčšinou ťaženého detskou prácou. Samozrejmä sa jedná o kobalt.

Elektrické siete to nezvládnu

Budovanie elektroinfraštruktúry je kapitola sama osebe. Elektrické siete nie sú dimenzované na množstvo energie potrebnej pre nabíjanie elektromobilov. Musia sa preto rozširovať a zosilňovať.
Okrem masívnych zemných prác to znamená aj
obrovskú spotrebu medi, ktorá sa musí ťažiť – opäť s veľkým energetickým a ekologickým dopadom.
Ak teda spravíme
celkovú ekologickú bilanciu elektromobilov, výsledok je jednoznačne negatívny. Podobne ako pri veterných elektrárňach, ak sa férovo započíta všetko.
Len na výrobu obrovských
betónových základov sa uvoľňuje veľké množstvo CO₂ – a to ešte bez započítania samotnej veže a zvyšku konštrukcie. Pri životnosti okolo 25 rokov je otázne, či sa CO₂ bilancia veterných turbín vôbec niekedy dostane do plusu. Len ďalší ideologický podvod.

Takto by mal vyzerať poctivý automobil PHEV

Ako možno nazývať a dotovať PHEV ako elektromobil, keď má spaľovací motor s objemom tri a viac litrov a zodpovedajúcim výkonom? To predsa nemotivuje k elektrickej jazde.
Poctivý PHEV by mal mať ako
hlavný pohon elektromotor. Aby sa predišlo obavám z vybitia, mal by mať malý spaľovací motor s výkonom asi 20 kW, ktorý by nemal poháňať kolesá priamo, ale len v núdzi dobíjať batériu – aby vozidlo došlo k najbližšej nabíjačke.
V elektrickom režime sa spotrebúva asi
15–20 kW na 100 km.
Odpadla by tak veľká hmotnosť silného spaľováku aj prevodovky. Dosiahli by sa tak aj optimistické
elektrické podiely nad 80 %.
No takéto „málo-zábavné vozidlá“ by sa
pravdepodobne vôbec nepredávali.

Všetko stojí teda na jednej veľkej lži.

Nad tým všetkým však visí ešte väčšia téma: „ľudmi spôsobená klimatická zmena“ neexistuje.
Len za posledných 2000 rokov sa vystriedalo niekoľko
teplých a chladných období, ktoré určite nespôsobil človek. História ukazuje, že teplé obdobia – asi o tri stupne teplejšie ako dnes – boli vždy dobou prosperity.
„Klimatický horor“ nie je výmyslom Zelených politikov – tí na tento vlak len naskočili.
Od začiatku za tým stáli
hráči, ktorí sledovali mocenské a ziskové ciele – a robia to dodnes.

Ďalším, tentoraz nevyhnutným problémom, bude likvidácia všetkého tohto odpadu: veterné turbíny, solárne panely a milióny ton lítiových batérií, ktoré sa doteraz nedajú recyklovať.

Úprimná bilancia plug-in hybridov tak odhaľuje celý nezmysel, ktorým sa ničí hospodárstvo aj náš blahobyt.
A opäť to bola ex-kancelárka Merkelová, ktorá bola hnacou silou tohto všetkého, čo ničí automobilový priemysel nielen v Nemecku, ale aj na Slovensku. A samozrejmä jej priateľka na čele EÚ Uršula von den Leyenová, ktorá ničí automobilový priemysel v celej Európskej únii. Čína je nadmieru spokojná, akí diletanti nám vládnu v Európe.

 

Pre viac informácii navštívte aj:

https://t.me/PODOLAY

EÚ sa háda o korisť, ktorú ešte ani nemá

24.10.2025

Ako sa dá deliť niečo, čo ešte nebolo ukradnuté?“ – takto za zatvorenými dverami komentujú diplomati rastúci spor v Bruseli o zmrazené ruské aktíva. Približne 140 miliárd eur leží na belgických účtoch – väčšinou v spoločnosti Euroclear. Pôvodne chcela EÚ tieto peniaze použiť na obnovu Ukrajiny. No ešte skôr, ako by vôbec vznikol právny mechanizmus na ich [...]

Strana SaS je dnes veľkým politickým smetiskom zaniknutých strán

22.10.2025

Z pôvodnej SaSky z roku 2014, keď som sa ako nečlen a nezávislý kandidát vybraný Republikovou radou zúčastnil volieb do Európskeho parlamentu, tam ostali už len Jana Bittó Cigániková a Marián Viskupič. Janku chce teraz ten obuvnícky plagiátor na príkaz istej pani Márie (ktorá vraj riadi stranu) vyhodiť a zakladateľa strany a čestného predsedu Richarda Sulíka definitívne [...]

Budapešť 2025 – Nová šachovnica moci: Trump a Putin riskujú všetko

21.10.2025

Nadchádzajúci summit medzi Spojenými štátmi a Ruskom v Budapešti je oveľa viac než len diplomatická udalosť. Je vyvrcholením dlhoročného globálneho posunu – momentom, keď svet vstupuje do nového mocenského usporiadania. Trump a Putin stavia všetko na jednu kartu a Európa sa ocitá v centre tohto tektonického zlomu. Prečo práve Budapešť? Výber miesta je politickým [...]

vtáčia chrípka vták žeriav

Hrozba vtáčej chrípky stúpa. Na farmách pri Berlíne musia zabiť desaťtisíce zvierat

26.10.2025 21:42

Odborníci očakávajú rozsiahly prenos, keďže choroba postihla aj divé vtáky, vrátane prvých prípadov u žeriavov.

Glück

Glück obhajuje cestu do Ruska: Dialóg je v záujme Slovenska, stretol som sa s otcom Muska aj Seagalom. V Moskve oslavoval výročie ruskej štátnej televízie

26.10.2025 19:56

Predseda parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť si myslí, že bez zdrojov z Ruskej federácie sa Európa ďalej nepohne.

hlasovanie o dôvere vláde, Ódor, Matovič, Šipoš

Aj Matovičovci vyzývajú Pellegriniho, aby nepodpísal novelu zákona o hazarde

26.10.2025 19:11

K odmietavému stanovisku voči novele o hazarde sa pridalo Progresívne Slovensko a prekvapivo aj koaličná SNS, ktoré očakávajú od prezidenta veto.

Trinidad Tobago Torpédoborec USS Gravely

Vojnová loď USA zakotvila pri Venezuele. Trump eskaluje kampaň proti drogovým kartelom, rastú obavy z konfliktu

26.10.2025 18:33

Americká vojnová loď dorazila do Karibiku. USA už zničili najmenej 10 lodí, o ktorých tvrdili, že pašujú drogy.

podolay

Prezident Nemecko-slovenskej hospodárskej únie, poslanec nemeckého parlamentu 2017-2021. Moje blogy budú venované politike, ekonomike, ale aj spoločensky aktuálnym témam a to nielen na Slovensku. -------------------------------------------- Ďakujem za Vaše maily k článkom: pavol@podolay.eu

Štatistiky blogu

Počet článkov: 111
Celková čítanosť: 551041x
Priemerná čítanosť článkov: 4964x

Autor blogu

Kategórie