Stíhačky F-16 pre Ukrajinu? Spamätajte sa konečne!

Analýza reality pre naivných politikov, aj tých jastrabov v odvolanej vláde na Slovensku.

Začnite konečne vyvíjať úsilie na diplomatické ukončenie vojny s pomocou Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) iniciovaním vyslania nierovej delegácie do Kijeva a do Moskvy. Cieľom by malo byť okamžité prímerie na minimálne 90 dní, počas ktorých by sa začali mierové rokovania. Aspoň by tu po tejto odvolanej vláde niečo hmotné a pozitívne zostalo.

K priamemu stretu medzi zbraňovými systémami NATO a sovietskymi/ruskými ešte sotva došlo. Keď k takémuto stretu v minulosti došlo, stalo sa to v tretích krajinách (Gruzínsko), väčšinou s miestnym obyvateľstvom.
Ale aj vtedy sovietske zbrane spôsobili tým západným veľké problémy. Je toto zistenie dôvodom odmietnutia amerického prezidenta dodať lietadlá F-16 Ukrajine?
Vojna v Gruzínsku v roku 2008 totiž veľmi vydesila veliteľov NATO. Gruzínsko malo vtedy už nejaký čas stíhačky F-16 vyrobené v USA a tie boli použité v tejto vojne. Výsledkom bolo, že ruskí piloti stíhačiek s ruskými prúdovými lietadlami zlikvidovali americké F-16 z oblohy bez akejkoľvek vlastnej straty. Teraz by si niekto mohol myslieť, že gruzínski piloti neboli dostatočne profesionálni. Mohli by ste si myslieť, keby som z dôveryhodného zdroja nevedel, že v týchto gruzínskych F-16 sedeli aj americkí elitní piloti. Ani oni nedokázali poraziť ruské stíhačky. Ani jednu. Západné médiá o tom mlčali, no v sídle NATO bol oheň na streche.
Je predsa nemožné, aby vysoko uznávané lietadlá NATO boli horšie ako ruské. Kým Rusko pokračovalo vo vývoji svojich bojových lietadiel aj v nasledujúcich 15 rokoch, USA priniesli do vzduchu novú F-35. Táto stíhačka je však natoľko technologicky preťažená, že sa o nej otvorene hovorí ako o problémovom prípade, ktorá sa nedá spoľahlivo v boji použiť.
Keď sovietsky MIG 29 v roku 1990, po začlenení armády DDR do nemeckého letectva (Luftwaffe) pilot ktorý prešiel z Phantomu komentoval, že nevie o žiadnej západnej stíhačke, ktorá by mohla vážne konkurovať tomuto lietadlu. MIG 29 je stále jedným z najobľúbených prúdových lietadiel v krajinách bývalého východného bloku. A MIG 31 je momentálne najrýchlejšie bojové lietadlo v prevádzke.

Vynikajúce protilietadlové systémy Ruska

Ruský systém protivzdušnej obrany S 400 je v súčasnosti najvýkonnejším systémom. Kúpila ho mimochodom aj druhá najväčšia NATO armáda – Turecko a priamo od Ruska. To je systém, ktorý neprežije žiadny útočník, ktorý sa dostane na dostrel. Hoci S 400 ešte nebol použitý v ukrajinskom konflikte, Rusko oznámilo, že už bolo zostrelených viac ako 200 ukrajinských stíhačiek. Vrátane MIG 29. Nie je to preto, že by ukrajinskí piloti boli neprofesionálni, ale Rusko je na tom jednoducho technicky lepšie. Čiastočne aj preto, že ruské verzie stíhačiek sa neustále vyvíjali. Tým sa dostávame k výraznej výhode ruského leteckého priemyslu oproti tomu západnému. Po schválení lietadla na západe, či už vojenského alebo civilného, sa na tom nič nemení. V závislosti od rozsahu zmeny je totiž potrebná úplná preregistrácia. Rusko má inú filozofiu. Prečo nevložiť vylepšený motor do staršieho modelu a zvyšok nechať nezmenený? To Rusku umožňuje modernizovať svoje lietadlá priebežne a bez veľkého úsilia a aj nákladov. Ale rozdiely idú ďalej.

Problémy sú hlavne s rekvalifikáciou

Každý výrobca lietadiel má svoju „filozofiu“. Douglas stavia inak ako Boeing alebo Lockheed, alebo dokonca európsky Airbus. Zásadným rozdielom medzi sovietskymi/ruskými a západnými lietadlami je však „umelý horizont“. Ukazuje ho naopak. Kým tie západne vždy ukazujú horizont rovnobežný s tým skutočným, v tých ruských je to, ako vidieť vlastné lietadlo zozadu oproti horizontu. To znamená, že elementárne reflexy pilotov sú pri lietaní naslepo podmienené presne opačne.
Všetci ukrajinskí vojenskí piloti sú vycvičení a oboznámení so sovietskou technikou s horizontom „hore nohami“. Neodborní hlupáci si teraz myslia, že by týchto pilotov mohli umiestniť do kokpitov západných stíhačiek F-16 v priebehu niekoľkých mesiacov. A to som sa nedotkol elementárnych rozdielov, čo sa týka dizajnu technológie a jej všeobecnej filozofie. Zrazu by ste mali lietať po „americky“, aj čo sa týka taktiky a manévrov.
V civilnom letectve trvá prechod na iný model približne tri mesiace. A to aj v prípade, že len prejdete z jedného modelu Boeingu na druhý. Takže v tom istom čase má Ukrajinec prejsť zo sovietskej techniky na F-16? Budú teda musieť piloti NATO lietať na F-16 na Ukrajine? Prvotné reflexy je totiž ťažké prekonať.

Vo všeobecnosti, a nielen pre pilotov, sa v stresových situáciách vraciate späť k vzorcom správania, ktoré ste sa naučili ako prvé. Čím väčší je stres, tým viac sa opierate o to, čo ste sa ako prvé naučili. Piloti bojových lietadiel sú počas operácií vystavení najvyšším momentom stresu. Čo sa stane s pilotom, ak sa horizont zobrazí aj hore nohami? Fatálne chyby sú prakticky naprogramované. Aj po rokoch na novom zariadení. Ukrajinských rekvalifikantov nám môže byť až ľúto. Majú čeliť skúseným ruským pilotom s novým zariadením s využitím zahraničnej techniky, ktorých reflexy ale nie sú ale ničím narušené. To si hneď si môžu dať aj guľku.

Tento problém sa týka aj západných tankov, aj keď nie tak vážne.
Čo však naozaj dokážu? To sotva vieme. Tanky Leopard nikdy nečelili ruským vo vojne. Čo sa teda s nimi stane, keď budú čeliť ruskej technike? Nevieme, pretože to nikdy nebolo vyskúšané. Toľko k dodávkam tankov, ktoré vzhľadom na množstvo možno aj tak označiť len za smiešny figový list. Nebudú mať žiadny rozhodujúci vplyv na dianie na Ukrajine.

Gruzínsko ako vzor pre Ukrajinu?

Pozrime sa ešte raz na gruzínsku vojnu spred 15 rokov. Možno vidieť paralely so súčasným konfliktom na Ukrajine. USA aktívne podporovali Gruzínsko, a to aj výcvikom, transportom vojsk a materiálom. Okrem toho, že zomrelo zbytočne veľa ľudí, to neviedlo k úspechu. Rozhodujúce je, že gruzínsko-americké F-16 nedokázali, že sú na rovnakej úrovni ako ruské stíhačky, hoci ich Gruzínsko malo asi päť rokov. Všetky ostatné stíhačky armád NATO neboli nikdy testované v priamych bojoch s ruskými. Takže ak tieto budú skutočne odovzdané Ukrajine, so všetkými popísanými problémami aj s ohľadom na údržbu a opravy, tieto západné top produkty riskujú stratu svojej aury. Rovnako ako aj tanky.
Napríklad nemecké prúdové lietadlá Tornado vyžadujú približne osem hodín údržby za hodinu letu. Výsledkom je, že môžete splniť len dve misie za deň. Na druhej strane, ruské lietadlá sa dajú prevádzkovať takmer ako civilné lietadlá. Lietajú päť až šesť bojových letov denne. Pristáť, natankovať, nabiť zbrane a ideme znova.
Táto okolnosť robí všetky číselné hry o počte bojových lietadiel NATO v podstate smiešnym argumentom. Koľko západných zbraní je v súčasnosti dokonca funkčných? Je to viac propagandy, ako praktického úžitku?
NATO podľa viacerých vojenských odborníkov vojnu na Ukrajine prehrá. Každý so zdravým rozumom to dnes vie, ale s dodávkou tankov a potom možno aj bojových lietadiel vyjde najavo niečo oveľa horšie.
Zbraňové systémy NATO sú skôr “vitrínovými” systémami. Pôsobia ako odstrašujúci prostriedok, kým nebudú demystifikované. A budú, keď prídu do vojny na Ukrajinu. Napríklad rozhodnutie amerického prezidenta Bidena nedodávať F-16 nie je vôbec múdrou zdržanlivosťou, ale skôr pokusom zabrániť tomu, aby sa ukázalo, že tieto vysoko uznávané produkty sú vhodné len na inváziu do bezbranných štátov tretieho sveta. Konflikt na Ukrajine využíva západ na testovanie toho, čoho sú jeho zbraňové systémy skutočne schopné. Za cenu nespočetných ukrajinských a ruských životov!
Keď však NATO túto vojnu prehrá a veľa vojenských odborníkov to predpovedá, karty vo veľkej pokrovej hre západu sa premiešajú nanovo a nová kombinácia nebude pravdepodobne pre NATO príjemná. Práve to robí situáciu takou nebezpečnou, pretože nevieme, čo urobia psychopati v riadiacich orgánoch NATO, keď si uvedomia svoju de fakto porážku.
Zhruba podľa hesla Anglicka pred prvou svetovou vojnou: “Ak my pôjdeme pod zem, tak tam zoberieme aj zvyšok sveta”!

Tomu scenáru treba rozhodne zabrániť! Slovensko by mohlo mierovou iniciatívou prostredníctvom Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe pozitívne prispieť k ukončeniu tejto hroznej vojny v Európe. Nájde sa v Národnej rade Slovenskej republiky aspoň jeden klub, ktorý by prišiel s takouto mierovou iniciatívou aj do slovenského parlamentu? Rinčanie zbraní počuť prakticky zo všetkých strán a už stačilo! Ako niekoľkoročný delegát pri OBSE veľmi rád pomôžem pri formulácii textu tohto nierového návrhu.

 

Poznámka.

Všetko čo tu píšem je môj osobný názor. Nie som členom žiadnej strany na Slovensku (ani som nikdy nebol) a moje názory preto nie sú postojmi žiadnej slovenskej politickej strany. Pre serióznu a neanonymnú diskusiu je v pravo uvedená moja emailová adresa.

3 roky Nord Stream teroru – Vyšetriť útok! Otvoriť plynovod!

27.09.2025

Presne pred tromi rokmi, 26. septembra 2022, došlo k výbuchom na plynovodoch Nord Stream 1 a 2 v Baltskom mori. Ako je možné, že pozadie tohto štátno-teroristického činu ešte stále nebolo poriadne objasnené? Podľa nemeckej generálnej prokuratúry je aspoň jasné, že ukrajinský štát bol hlboko zapletený do útoku na Nord Stream. Ak je to pravda – ako šialené je potom [...]

Parlament schválil ústavnú zmenu: Slovensko uznáva len dve biologické pohlavia

26.09.2025

Slovenský parlament vo štvrtok prekvapivo schválil ústavnú zmenu, podľa ktorej Slovenská republika uznáva výlučne dve pohlavia – mužské a ženské –, pričom ich definuje ako biologicky dané. Novela zároveň sprísňuje pravidlá pre adopcie detí a zakazuje náhradné materstvo. Zákon vyvolal ostrú kritiku doma aj v zahraničí. Za ústavnú zmenu hlasovalo 90 z 99 [...]

Až keď budú mŕtvi? Ilves a tvrdá lekcia z bezpečnostnej reality Európy

25.09.2025

Západ si podľa bývalého estónskeho prezidenta uvedomí ruskú hrozbu až po tragédii s masovými obeťami. Je to cynické, alebo realistické varovanie? Cynická predpoveď z Tallinnu Vo verejnom priestore rezonujú výpovede bývalého estónskeho prezidenta Toomasa Hendrika Ilvesa, ktorý v rozhovore pre britské rádio LBC varoval, že Západ sa spamätá zo svojho bezpečnostného [...]

Iránsky prezident Masúd Pezeškiján

Končí sa éra Teheránu? Iránsky prezident žiada okamžité presťahovanie miliónov ľudí

03.10.2025 16:28

Pezeškiján vyzval na rýchle presídlenie hlavného mesta krajiny pre preľudnenosť a ďalšie problémy týkajúce sa riadenia metropoly.

SR polícia Martin prepadnutie sudkyňa ZAX

Synov bývalého bosa košického podsvetia obvinili. Podľa polície mali vykrádať balíkoboxy

03.10.2025 16:21

V čase, keď ich kriminalisti prekvapili, už mali sedem balíkov.

Raši

Raši sa v Monaku stretol so šéfom miestneho parlamentu, pozval ho na Slovensko

03.10.2025 16:11

Cieľom návštevy bolo oživiť a posilniť bilaterálne vzťahy.

podolay

Prezident Nemecko-slovenskej hospodárskej únie, poslanec nemeckého parlamentu 2017-2021. Moje blogy budú venované politike, ekonomike, ale aj spoločensky aktuálnym témam a to nielen na Slovensku. -------------------------------------------- Ďakujem za Vaše maily k článkom: pavol@podolay.eu

Štatistiky blogu

Počet článkov: 97
Celková čítanosť: 526624x
Priemerná čítanosť článkov: 5429x

Autor blogu

Kategórie