Predvianočná mierová iniciatíva s medzinárodnými bezpečnostnými zárukami pre Ukrajinu a Rusko.
Európske národné štáty musia rozhodovať suverénne a nezávisle o svojej bezpečnosti vo vznikajúcom multipolárnom svetovom poriadku. V posledných rokoch sa ukázalo, že EÚ a jej členské štáty boli príliš slabé na to, aby zabránili agresívnej vojne vo svojom východnom susedstve, ktoré porušuje medzinárodné právo. Finančná a ideologická podpora opozičných skupín, najmä prostredníctvom programu Východného partnerstva EÚ, viedla v niektorých z týchto štátov k rastúcej nestabilite a rozdeleniu. Nemecko-francúzsky tandem momentálne nie je v pozícii, aby mohol hrať vedúcu úlohu pri upokojovaní rusko-ukrajinského konfliktu. Okrem toho momentálna spolková vláda takmer opustila úlohu Nemecka ako neutrálneho sprostredkovateľa v medzinárodných konfliktoch a namiesto toho preniesla náklady na nezúčastnených nemeckých ľudí, ktorí teraz čelia zvyšovaniu cien a neistými dodávkam energie.
Mierové iniciatívy, ktoré doteraz prezentovali európske štáty (napr. Taliansko), boli vítané, no v konečnom dôsledku nereálne, pretože dostatočne nezohľadňovali životne dôležité bezpečnostné záujmy oboch strán konfliktu. Je čas, aby sa aj vláda zamyslela nad zodpovednosťou Slovenska za mier v Európe, dokonca u našeho suseda a aby sa konečne viac snažila ukončiť nepriateľstvo medzi dvoma slovanskými národmi a podporovala mierové riešenie.
Prvým krokom by bolo spojiť politickú, vojenskú a finančnú podporu pre Ukrajinu s ochotou Kyjeva začať seriózne mierové rozhovory a tiež požadovať ochotu rokovať s Ruskom. Naši európski susedia tiež očakávajú životaschopnú mierovú iniciatívu aj z nemeckej a franzúskej strany a nie podporu vlečúcej sa opotrebovacej vojny proti Ruskej federácii, ktorá by mohla na dlhú dobu zablokovať hospodárske a kultúrne vzťahy európskych krajín s Ruskom, Čínou a možno aj ďalšími štátmi.
Dohľadná budúcnosť
Privilegované partnerstvo EÚ pre Ukrajinu so zárukou, že sa nestane členom vojenskej aliancie NATO a EÚ, by mohlo byť podmienkou pre mierovú dohodu, ktorá zohľadňuje bezpečnostné záujmy Ruska aj Ukrajiny. Nemecko, Francúzsko a EÚ by mohli podporiť podmienky pre ďalšiu existenciu Ukrajiny v európskom povojnovom usporiadaní oveľa lepšie ako neustálymi dodávkami zbraní. To by okrem iného ponúklo široké možnosti pre ekonomický rast a konektivitu vo väčšom európskom priestore a pre reštart priateľských vzťahov, ktoré by európske národné štáty mohli a mali budovať s Ruskom nezávisle a od iných zahraničných záujmov.
Vítame a podporujeme:
Mierové snahy a sprostredkovateľské pokusy jednotlivých štátov a OSN.
Výzvu pápeža Františka adresovaná ruskej vláde, aby zastavila „špirálu násilia a smrti“ a aby ukrajinské vedenie bolo otvorené „serióznym mierovým návrhom“.
Návrh francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona na okamžité mierové rozhovory s bezpečnostnými zárukami pre Rusko z decembra decembra 2022.
Vyzýva pre NR SR a slovenskú vládu:
1. dôrazne sa zasadzovať za vyslanie medzinárodnej mierovej delegácie vedenej zástupcom Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) do Kyjeva a Moskvy a dohodnúť sa s oboma stranami na okamžitom prímerí. To by mohlo byť:
– prímerie na obdobie najmenej 90 dní, – včasné stiahnutie zapojených jednotiek o najmenej 30 kilometrov, – monitorovanie prímeria a uvoľnenia jednotiek zo strany OBSE, – okamžitý prístup organizácií humanitárnej pomoci do všetkých napadnutých oblastí ;
2. povzbudiť obe bojujúce strany, aby sa zapojili do komplexných a ďalekosiahlych rokovaní o prímerí a predložiť bojujúcim stranám tieto návrhy, ktoré by sa mohli stať súčasťou mierovej dohody:
– vytvorenie území s mandátom OSN v štyroch oblastiach Luhansk, Doneck, Záporoží a Cherson; – postupné sťahovanie ruských ozbrojených síl z ukrajinského územia na úroveň pred 24. februárom 2022 pri postupnom znižovaní vojenskej podpory Ukrajine zo strany členských štátov EÚ, Veľkej Británie a USA, ako aj postupnom sťahovaní sankcií namierených proti Ruskej federácii;
– implementácia návrhu Emmanuela Macrona z 5. decembra 2022 uskutočniť nové referendá pod dohľadom a kontrolou OBSE na okupovaných územiach vyššie uvedených oblastí o ich príslušnosti k Ukrajine alebo Ruskej federácii po predchádzajúcom návrate vojnových utečencov;
– privilegované partnerstvo EÚ pre Ukrajinu za súčasnej podmienky, že sa Ukrajina nestane členom NATO alebo EÚ.
Okrem toho by na území Ukrajiny nemali byť umiestnené žiadne jadrové zbrane, rakety ani cudzie jednotky;
– vyriešiť otvorené otázky týkajúce sa Krymu a Sevastopolu do 15 rokov prostredníctvom bilaterálnych rokovaní medzi Ukrajinou a Ruskom;
– Predpisy na vyšetrovanie a trestanie všetkých porušení medzinárodného humanitárneho práva spáchaných oboma bojujúcimi stranami.
Pavol V. Podolay
Bratislava, 11.12.2023
"v rozhovore pre UnHerd označil udalosti... ...
Americkým a západoeurópskym sľubom sa nedá... ...
Celá debata | RSS tejto debaty