Založ si blog

EÚ zničí zákazom spaľovacích motorov slovenské automobilky!

Dovolím si komentovať zákaz spaľovacích motorov v Európskej únii do roku 2035, schválených v parlamente EÚ. Zákaz bude zničujúci pre krajiny s rozvinutým automobilovým priemyslom, akými sú napríklad Nemecko, Francúzsko, Taliansko a v neposlednej rade aj Slovensko! Niektoré nemecké automobilky už ohlásili presúvanie výroby do USA a Číny. Anglicka sa tento nezmyselný zákaz už netýka, nakoľko v januári 2020 vystúpilo z tejto deštrukčnej EÚ.

Doporučujem najprv si pozrieť, aký geniálny poslanci teraz zastupujú Slovensko v Európskom parlamente a ktorí ôsmy hlasovali ZA tento zákaz, menovite: Monika Beňová, Vladimír Bilčík, Lucia Ď. Nicholsonová, Robert Hajšel, Martin Hojsík, Michal Šimečka, Michal Wiezik a Katarína R. Neveďalová!

Pre úplnosť títo 5-ti poslanci, ktorí v tejto téme zastupujú slovenský záujem hlasovali PROTI zákazu: Eugen Jurzyca, Miriam Lexmann, Miroslav Radačovský, Ivan Štefanec, Milan Uhrík.

Jeden poslanec, ktorý vôbec nemá vlastnú mienku sa zdržal: Peter Pollák.

Ako ale môže príčetný poslanec z krajiny, ktorej hospodárstvo je maximálne závislé na automobilkách takto diletantský hlasovať za zákaz?

Zoznam štyroch fabrík na Slovensku (len pre neznalých): Volkswagen, Audi, Porsche, Seat a Škoda v Bratislave, Peugeot a Citroen v Trnave, Jaguar, Land Rover v Nitre, KIA Hyundai v Žiline. Ďalšia piata automobilka sa chystá pri Košiciach: Volvo Cars.

Ohrozené zákazom budú tísícky pracovných miest na Slovensku, ale to našich poslancov očividne vôbec nezaujíma.

EÚ je na zlej ceste, čo sa týka zákazu spaľovacích motorov a nového euro-7 štandardu, ktoré ohrozujú automobilový priemysel a prosperitu krajiny nielen v Nemecku, ktoré vyrába najlepšie spalovacie motory na svete. Týka sa to aj Slovenska, ktoré vyrába najviac áut na svete v prepočte na obyvateľov.

Kam smeruje EÚ týmito zákazmi? Túto otázku si už položilo mnoho ľudí. Odpoveď padne ťažko, nakoľko mnohé rozhodnutia európskeho parlamentu, ktoré prijal v posledných mesiacoch budú mať ohromný vplyv na našu ekonomiku, priemysel a teda aj prosperitu našej krajiny. Kam smeruje ten jedinečný zákaz spaľovacích motorov vo svete? Ohrozuje našu prosperitu a tým aj životnú úroveň? Isté je, že ochrana klímy funguje aj bez zákazov a prehnaných regulácii. EÚ sa tu nachádza na mimoriadne nebezpečnej ceste.

V októbri 2022 sa na úrovni EÚ rozhodlo o konci spaľovacích motorov. Od roku 2035 by mala byť povolená registrácia len osobných a ľahkých úžitkových vozidiel, ktoré neprodukujú CO2. Zákaz je súčasťou úsilia EÚ znížiť emisie skleníkových plynov v sektore dopravy a podporiť prechod na čistejšie riešenia mobility. Európska únia je s takýmto zákazom na svete úplne sama! USA a Čína budú veľmi šťastné. Obe krajiny plánujú postupné vyradenie spaľovacích vozidiel, zatiaľ však nechcú konkretizovať kedy, 2050, 2060… tam to neberú príliš vážne. Politicky želaný koniec spaľovacieho motora v EÚ je absurdita, ktorá môže byť aj pre slovensky automobilový priemysel fatálna.

To, čo sa najprv schválilo v Európskej komisii, potom odmávol Európsky parlament. S väčšinou, síce tenkou, ale s väčšinou. Potom, ale až potom, sa niektoré členské štáty prebudili a všimli si tú lavínu, ktorá sa spustila. Nemecko pohrozilo vetovaním spolu s Talianskom, Rakúskom, Bulharskom a Poľskom, ktoré potom toto šialenstvo zabrzdili a otvorili dvere e-palivám, tzv. E-Fuels.

Čo sú to vlastne e-palivá a ako sa vyrábajú? E-palivá, alebo syntetické palivá sú všetky typy palív, ktoré sa synteticky vyrábajú pomocou obnoviteľných energií. Rozdiel oproti konvenčným palivám je v tom, že pri výrobe sa nepoužívajú žiadne obmedzené zdroje. Ak sa používa solárna alebo veterná energia, tieto palivá sú potom CO2 neutrálne. Zjednodušene povedané, CO2 zo vzduchu a vodík z vody sa kombinujú s pomocou elektriny a vytvárajú tekutý zdroj energie na výrobu. V rafinériách sa potom môže zdroj energie spracovať na benzín, naftu, kerosin a mnohé ďalšie. Vďaka viazaniu CO2 počas výroby je palivo klimaticky negatívne. E-palivá majú vlastnosti podobné fosílnym palivám, možno pri nich využívať existujúcu infraštruktúru a tankovať ich do štandardných spaľovacích vozidiel.

Vo februári 2023 schválil Európsky parlament v Štrasburgu nové ciele týkajúce sa emisií CO2 a to 340 hlasmi za, 279 proti a 21 sa zdržalo hlasovania po tom, čo Nemecko niekoľko týždňov toto rozhodnutie blokovalo. Zákon sa vzťahuje len na novoprihlásené autá. Ale hneď za rohom ju už ďalší zákaz: EÚ plánuje novú emisnú normu, ktorá drží vodičov a priemysel v napätí. Emisná norma Euro 7 má zabezpečiť čistejšie vozidlá a lepšiu kvalitu ovzdušia. Konkrétne povedané, naftové autá budú v budúcnosti vypúšťať len 60 namiesto 80 miligramov oxidu dusíka na kilometer. Netýkalo by sa to však len znečisťujúcich látok z výfuku, ale aj pre iné emisie, ako sú pevné častice. Keďže k tomu dochádza aj pri brzdení, alebo v dôsledku odierania pneumatík, zasiahnuté by boli samozrejme aj elektrické vozidlá. Celá vec sa má od leta 2025 týkať nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. S novou emisnou normou porastú aj ceny vozidiel a zároveň aj rozhorčenie motoristov. Zástupcovia automobilového priemyslu hovoria o „zákaze spaľovacích motorov cez zadné dvierka“ a mnohé pracovné miesta vidia v ohrození. Mohlo by dôjsť aj k výrobným stratám a prekážkam v zásobovaní. Tento politicky želaný koniec spaľovacích motorov by mal dramatické dôsledky aj pre Slovensko, ako významnú automobilovú priemyselnú lokalitu.

EÚ svojimi politickými rozhodnutiami teda ohrozuje aj Slovensko ako obchodnú lokalitu a aj konkurencieschopnosť slovenského automobilového priemyslu na medzinárodnom trhu. EÚ úplne zabúda na to, aby s riešeniami myslela aj na  ľudí. Čo ľudia chcú? Ľudia chcú rozumné a zrozumiteľné riešenia, ktoré prospejú ochrane klímy, ale aj mobilite.

Kritika zo strany automobilového priemyslu, biznisu, časti politiky a motoristov je preto čoraz hlasnejšia. Zákaz spaľovacích motorov má negatívne ekonomické dôsledky najmä pre automobilový priemysel a pre regióny, ktoré sú výrazne závislé od výroby spaľovacích motorov. Prechod na technológie alternatívneho pohonu si vyžaduje masívne investície do nových výrobných zariadení, školenia pracovnej sily a rozvoja nových obchodných modelov, čo by mohlo viesť k strate pracovných miest a ekonomickej nestabilite krajiny. Okrem toho kritici zdôrazňujú, že zákaz spaľovacích motorov bude mať sociálne dôsledky, najmä pre ľudí s obmedzenými príjmami, alebo vo vidieckych oblastiach, ktorí sa spoliehajú na spaľovacie motory, ako na nízkonákladovú možnosť dopravy. Dúfajú, že prechod na alternatívne technológie pohonu musí byť cenovo dostupný a inkluzívny, aby sa zabezpečilo, že nikto nebude vylúčený z mobility. Zákaz tiež obmedzuje spotrebitelov pri výbere. Namiesto toho by bolo dôležitejšie poskytnúť spotrebiteľom možnosť vybrať si z rôznych technológií pohonu, vrátane pokročilých spaľovacích motorov, ktoré poháňajú obnoviteľné e-palivá, vodík a pod.

Koniec koncov, alternatívy nie sú ani zďaleka zrelé. Výrobcovia automobilov sa čoraz viac zameriavajú na elektromobilitu, hoci napríklad nabíjacia infraštruktúra zďaleka nie je zameraná na zabezpečenie úplného prechodu na e-mobilitu. Problémom je aj nedostatok elektriny vo viacerých krajinách. V Nemecku je po ideologickom uzatvorení posledných 3 jadrových elektrárni taký nedostako elektriny, že sa začínajú obnovovať hnedouholné elektrárne! Ideálne riešenie na zníženie CO2 v doprave. To môže vymyslieť len mozog ministra hospodárstva za stranu zelených. Ďalej je to aj nedostatočná akceptácia e-áut medzi vodičmi. Vysoké ceny elektromobilovi je ďalšia téma sama o sebe.

EÚ ÚPLNE ZABUDLA NA ĽUDÍ!

Auto symbolizuje aj slobodu, spoľahlivosť, kvalitu, inžiniersku zručnosť, technickú dokonalosť a ekonomickú silu. Nesprávne rozhodnutia EÚ majú zničujúci vplyv na hospodársku silu krajín EÚ a môžu spôsobiť finančné ťažkosti mnohým ľuďom, ktorí súkromne alebo profesionálne závisia od používaní áut.
EÚ dnes znamená najmä nezmyselné zákazy a nariadenia. Ochrana klímy sa však musí týkať aj ľudí. Ochrana musí ísť ruka v ruke s otvorenosťou voči novým technológiám, inováciám a vynaliezavosti.
Všetky takéto rozhodnutia otriasajú prosperitou Slovenska oveľa viac, ako záchrana klímy. Európska únia dobrovoľne stráca všetku konkurencieschopnosť v porovnaní s inými priemyselnými krajinami. Čína a USA budú preto veľmi spokojné.

Ešte sa vyjadrím krátko k toľko ospevovanej elektromobilite.
Elektroautá sú v podstate len prechodná technológia mobillity, preferovaná najmä zelenými ideológmi s ich “Green Deal”. Ekologický videné je to katastrofálny produkt, ktorým maximálne ničíme životné prostredie už pri výrobe (https://www.autoviny.sk/novinky/123123/). Kvalitné nemecké a slovenské naftové a benzínové autá sú v súčasnosti najekologickejšie vzhľadom na ich výrobu, životnosť a nízku spotrebu! Vo veľkých mrazoch sú navyše e-autá skoro nepoužiteľné a to vzhľadom na ubúdajúcu kapacitu batérie. Ich éra skončí vtedy, keď už nebude surovina na výrobu batérii a ten čas už vraj nie je tak ďaleko. Použítá ťažká batéria s kapacitou 85 kWh u elektromobilu Tesla Model S má hmotnosť cez 500 kg je vlastne jedovatý odpad a nie je doriešené čo s ňou po 8 až 12 rokov, keď vypustí dušu. Nová batéria navyše stojí okolo 40% ceny elektroauta!
Najekologickejšie je preto dlho jazdiť auto so spaľovacím motorom benzín/nafta po dobu 20 až 30 rokov. Potom sa také auto stane veteránom a veľakrát stúpne dokonca aj na hodnote.

A nezabúdajme na to, že: silní chlapi ťažia ropu pre vaše naftové auto, ale na ťažbu materiálov pre elektromobily sa len v Afrike využíva viac ako 40.000 neplnoletých detí, najmladšie majú len 6 rokov!

Aj výroba elektriny je často totálne neekologická! Áno z výfuku nejdú žiadne škodliviny, tie sa produkujú vo fosílnych elektrárňach a idú do ovzdušia niekde inde. Nie je to vlastne podvod na spotrebiteľovi, ktorý žije v presvedčení, ako ekologicky jazdí na jeho elekro-aute.

Takže za takýchto neľudských a neekologických podmienok pri výrobe, je vlastne nemorálne jazdiť e-auto!

 

K tejto téma sa vyjadrujem ako politik, ale aj ako bývalý automobilový pretekár a absolútny majster Slovenska v automobilových rallye (1978), účastník majstrovstiev Európy v pretekoch automobilov do vrchu (1985) a aj ako manažér prvého Česko-Slovenského tímu formule 3 “podolay motor šport” v medzinárodných pretekoch formule 3 v Nemecku v rokoch 1989-1990. Práve v tom čase začínal medzi nami v F3 svoju kariéru 7-násobný majster sveta v F1 Michael Schumacher.

 

MIEROVÁ INICIATÍVA SO ZÁRUKAMI BEZPEČNOSTI PRE UKRAJINU A RUSKO

11.12.2023

Predvianočná mierová iniciatíva s medzinárodnými bezpečnostnými zárukami pre Ukrajinu a Rusko. Európske národné štáty musia rozhodovať suverénne a nezávisle o svojej bezpečnosti vo vznikajúcom multipolárnom svetovom poriadku. V posledných rokoch sa ukázalo, že EÚ a jej členské štáty boli príliš slabé na to, aby zabránili agresívnej vojne vo svojom východnom [...]

Povolebná úvaha čo s Európou? Tá musí byť úplne reorganizovaná.

02.10.2023

Európska únia, politická nadstavba kontinentu sa zdegenerovala na mocenský aparát, ktorý má s demokraciou a tým, čo chcú občania jednotlivých štátov, pramálo spoločné. To však nie je všetko. Hranice štátov nezodpovedajú štruktúram, ktoré vyrástli všade. Je čas na úplnú reorganizáciu. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen nebola demokraticky [...]

Akú rolu vlastne hrá Ukrajina v Afrike?

09.09.2023

Odkedy Ukrajina existuje ako samostatný štát, od roku 1991, vlády v Kyjeve pozlátili všetko, čo zostalo z dedičstva sovietskej éry. Najmä so zbraňami sa dali dosiahnuť vysoké zisky, ktoré však plynuli do súkromného sektora. To bolo bezohľadné. Musí sa zdať záhadou, že Severná Kórea bola v krátkom čase schopná zostrojiť veľké rakety a dokonca vytvoriť svoje vlastné [...]

pozemný dron

Terminátor v praxi. Po nebi a vode sa do vojny na Ukrajine hlásia aj pozemné drony

21.04.2024 21:36

Podľa expertov je však ich nasadenie obmedzené. Zatiaľ.

netanjahu

Izraelská armáda schválila operáciu v Rafahu. Netanjahu avizuje tvrdší bol proti Hamasu

21.04.2024 20:20, aktualizované: 21:58

Je to jediný spôsob, ako oslobodiť našich rukojemníkov, uviedol izraelský premiér.

Russia Ukraine War

Po americkej pomoci Rusi pritvrdili. Chcú, aby Ukrajina plakala, vidia sa až v Kyjeve

21.04.2024 18:51

V Moskve sa tvária, že z novej pomoci USA pre Kyjev si ťažkú hlavu nerobia. Hlásne trúby Kremľa tvrdia, že porážka Ukrajiny je nevyhnutná a neodvratná.

Peter Pellegrini

Ostrosť kampane, vojna, transparentnosť či pokoj? Čo rozhodlo prezidentské voľby?

21.04.2024 18:30

Podľa akých kritérií sme si vyberali budúcu hlavu štátu? Čo nás presvedčilo?

podolay

Prezident Nemecko-slovenskej hospodárskej únie, poslanec nemeckého parlamentu 2017-2021. Moje blogy budú venované politike, ekonomike, ale aj spoločensky aktuálnym témam a to nielen na Slovensku. -------------------------------------------- Ďakujem za Vaše maily k článkom: pavol@podolay.eu

Štatistiky blogu

Počet článkov: 45
Celková čítanosť: 411103x
Priemerná čítanosť článkov: 9136x

Autor blogu

Kategórie